Podeli sa prijateljima

Obaveštenja


    12.03.2013.

    Ažuriranje sajta do 01.04.2013.god.

Najnoviji članci

Mostovi u Beogradu

Brankov most


Brankov most je po obimu prometa drugi u Beogradu (posle mosta Gazela). Nalazi se iznad pristaništa luke Beograd. Ovaj most spaja centar grada s Novim Beogradom. Brankov most je izgrađen na bazi preostalih stupova porušenog mosta i 1957 godine je pušten u promet. "Brankov most" nije (bilo) zvanično ime, ali je opšte prihvaćeno. Most se tokom perioda socijalizma zvanično zvao "Most bratstva i jedinstva", ali ovaj naziv se nikada nije ustalio. Beograđani su ovaj most ponekad zvali "Savski most" ili most u Brankovoj ulici, jer se preko njega ulazi u ulicu nazvanu po pesniku Branku Radičeviću. Upravo po ovome nazivu ( most u Brankovoj ulici) je ovaj most dobio ime, a ne po piscu Branku Ćopiću, koji je izvršio samoubistvo skočivši sa njega, ili po gradonačelniku Beograda Branku Pešiću.. Sadašnji naziv je dobio po Brankovoj ulici, čiji nastavak predstavlja, a ne po piscu Branku Ćopiću, koji je izvršio samoubistvo skočivši sa njega. Most je i inače poznat po velikom broju samoubistava koja se izvrše ili pokušaju sa njega. Kada je građen Brankov most (završen 1955) mnogi su govorili da je na tom mestu trebalo obnoviti lančani most "Kralja Aleksandra". Most kralja Aleksandra je bio drumski most preko reke Save u Beogradu, koji je srušen tokom Drugog svetskog rata. Godine 1930. raspisan je javni konkurs za izgradnju drumskog mosta preko reke Save u Beogradu, a posao je ustupljen inostranoj firmi iz Oberhauzena. Do tada je preko Save u Beogradu postojao samo železnički most sagrađen još 1884. godine. Pošto je položaj mosta definisan u pristanišnoj zoni, a da bi se omogućilo nesmetano okretanje brodova zahtevan je uslov da se reka Sava premosti jednim otvorom od 250m, s tim da visina plovnog gabarita ispod mosta bude 12m. Građenje ovog počelo je jula 1930. godine, a most je pušten u saobraćaj decembra 1934. godine. Istorijska vrednost ovog mosta je bila velika jer je on označio prelazak Beograda preko Save. Ovaj most je porušen u ratnim razaranjima (Drugi svetski rat), tako da je služio relativno kratko. Argument onih koji su bili protiv obnove porušenog mosta bio je da bi lančani most, koji inače sa stubovima nosačima ide u visinu, zaklonio pogled na grad. "Brankov most" je tipa "greda" i osim ograde nema neke delove koji idu u visinu. Godine 2002. učesnici drugog „Bajk Festa“ (biciklističkog festivala) potpisali su peticiju za izgradnju lifta za bicikliste i uputili je gradskim vlastima. Krajem avgusta 2005. godine je na desnoj obali pušten u rad teretno-panoramski lift, namenjen biciklistima i pešacima, nosivosti 1.800 kg, visine dizanja 13,5 m, koji omogućuje biciklistima da sa novobeogradske strane mogu preći na desnu Savsku obalu. Kapacitet lifta je do deset bicikala.

Gazela


Gazela je najprometniji beogradski most iznad reke Save. Dnevno preko njega pređe više od 165.000 vozila iako je most projektovan za oko 40.000. Građen je od 1966. do 1970. kao deo gradskog autoputa i autoputa Bratstvo i jedinstvo koji je trebalo da poveže ondašnje republike SFRJ - Makedoniju, Srbiju, Hrvatsku i Sloveniju. Most je kombinacija grede i luka, dugačak 332 m, a širok 27,5 m. Ukupna širina kolovoza je 21,8m (po tri trake u oba smera, širine 10m sa razdvojnicom od 1,5m). Delom dužine mosta postoje i dve pešačke staze širine po tri metra. Gazela se iznad Save izdiže 22,8m tokom srednjeg vodostaja. Glavni projektant Gazele je bio profesor Građevinskog fakulteta Miša Đurić. Televizija Beograd je direktno prenosila ispitivanje nosivosti mosta. Kao verovatna posledica neodržavanja mosta poslednjih 40 godina, 29. januara 2010. je zbog pukotine na glavnom nosaču mosta došlo do delimičnog preusmeravanja teretnog saobraćaja na druge mostove, za vozila preko tri tone. Naređena je sanacija u trajanju 15 dana. Međutim, sanacija najprohodnijeg mosta u Beogradu traje već jako dugo...


1 2 3 4 sledeća >